Irak’tan dönen HDP heyeti: Herkes savaşın sorunları çözmeyeceği noktasında hemfikir

ANKARA - Irak’ta temaslarda bulunan HDP’li Sezai Temelli, Türkiye ve emperyalist güçlerin bölgeyi istikrarsızlaştırmak için saldırılarını artırdığını belirtirken, HDP'li Feleknas Uca ise, "Herkes savaş siyasetinin sorunları çözmeyeceği noktasında aynı fikirdeydi" dedi. 

Halkların Demokratik Partisi (HDP) Dış İlişkiler Komisyonundan Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Feleknas Uca ile Van Milletvekili Sezai Temelli, Federe Kürdistan Bölgesi’ne ve Şengal’e yönelik saldırılar ardından Irak’ta temaslarda bulundu. Bağdat ve Süleymaniye’de 3 günlük bir ziyaret gerçekleştiren HDP heyeti, Irak Cumhurbaşkanı Berhem Salih, Teli Kürtleri, Êzidî toplumunun temsilcileri, Kürdistan Yurtseverler Birliği (YNK) temsilcileri ile bir dizi görüşme gerçekleştirdi.
 
Bağdat ve Süleymaniye’de temaslarda bulunan HDP Genel Başkan Yardımcısı Feleknas Uca ve HDP Van Milletvekili Sezai Temelli, görüşmelerin detaylarına dair Mezopotamya Ajansı’na (MA) değerlendirmelerde bulundu.
GÜNDEME GELEN KONULAR
 
Uca, partilerine yönelik saldırılar ile Türkiye'nin sınır dışı operasyonlarına karşı diyalog yolunu tercih ettiklerini ve bu konuları konuşmak için Irak'ı ziyaret ettiklerini ifade etti. "Çözümün diyalog ve barış yöntemiyle yapılması için Irak'ta temaslarda bulunduk" diyen Uca, Berhem Salih ve Irak'taki siyasi partilerle yaptıkları görüşmelerde savaş tezkerelerine yönelik tutumlarını dile getirdiklerini ifade etti. 
 
Uca, Ortadoğu'daki gelişmelerin, Şengal’in durumu ve Türkiye'nin bölgede yürüttüğü saldırıların görüşmelerde gündeme geldiğini aktardı. Uca, "Böylesi bir dönemde bu düzeyde görüşmeler yapmak bizim için çok önemli. Bu görüşmelerin bölgedeki sorunların diyalog ve barış yoluyla çözülmesi için önemli bir mesaj olduğunu düşünüyoruz. HDP olarak barış görüşmelerimizi devam ettireceğiz. Kürt halkı ve toplumuna dönük, Şengal'e dönük bu saldırılara izin vermeyeceğiz. Bu nedenle 3'üncü Yol politikamızı demokrasi güçleri ile sürdüreceğiz" diye konuştu. 
 
KİMLERLE GÖRÜŞÜLDÜ?
 
Salih'in yanı sıra Şengal'den gelen bir heyet, Irak Komünist Partisi, Şengalli Êzidîler, Irak milletvekilleri ve toplumda karşılığı olan kimi kişilerle görüştüklerini paylaşan Uca, diyaloglarının bundan sonra da süreceğini söyledi. Görüşmelerin sadece bir parti ya da bir bölgeye dönük olmadığına dikkati çeken Uca, "Uluslararası kamuoyunda HDP'nin güçlü ilişkileri var. Biz bu ilişkileri Irak'ta da geliştirmek istiyoruz. Bu nedenle görüşmelerimiz sürecek" diye kaydetti.  
 
Uca, Süleymaniye'de de bir dizi görüşmeler yaptıklarına işaret ederek, "Savaşa ve parçalanmaya karşı mücadelemizi sürdüreceğiz. Şengal konusunda da savaş noktasında da herkes savaş siyasetinin sorunları çözmeyeceği noktasında aynı fikirdeydi. Diyalogla bu sorunların çözülmesi gerektiğini söylediler. Görüşmeleri çok değerli bulduk ve eminiz ki bu görüşmelerden olumlu bir sonuç çıkacaktır" diye kaydetti. 
 
KONVENSİYONEL SAVAŞ 
 
HDP’li Temelli ise, ziyaretlerin amacının Federe Kürdistan ve Şengal’e yönelik saldırılar olduğunu hatırlatarak, Irak Cumhurbaşkanı ve en üst yetkililerle görüşmeyi hedefleyen bir ziyaret yaptıklarını belirtti. Bölgede yaşananları operasyon, çatışma olarak adlandırmanın mümkün olmadığını kaydeden Temelli, yaşananın yoğun bir savaş olduğunu ve kimyasal silah da dahil olmak üzere birçok konvansiyonel savaş aracının kullanıldığını aktardı. Böyle bir savaşa karşı da siyasetin en belirgin mücadele alanının da savaşa karşı mücadele olduğunu vurgulayan Temelli, “Çünkü savaşın getirmiş olduğu yıkım, bütün toplumlar için neredeyse aynı derece de büyük bir yıkıma neden oluyor. Bölge halklarının savaşa karşı ortak mücadelesi, ortak duruşu çok büyük bir siyasi hareketi oluşturabilir. Bu amacı taşıyorduk” dedi.
 
‘BÖLGE İSTİKRARSIZLAŞTIRILMAK İSTENİYOR’
 
Irak Cumhurbaşkanı Berhem Salih’in de bölgenin savaştan arındırılması gerektiği yönünde görüş bildirdiğini anlatan Temelli, “Bunu sadece halkı için değil, Suriye ve Türkiye halkları için de yegane çözümün barış olduğunu dile getirdi. Kürt meselesi çözülmediği sürece Ortadoğu’ya barış ve demokrasinin gelmesinin mümkün olmadığını söyledik, kendisi de bu konuda hem fikir ama şunun da altını çizdi; Bu savaş sadece bölge halklarının birbiriyle olan çatışmasına indirgenecek ya da kamufle edilecek bir şey değil. Türkiye ve emperyalist güçlerin bölgede bir tarafıyla istikrarsızlaştırıcı, bir tarafıyla enerji, bir tarafıyla da küresel finans politikalarının yansıması olarak ele alınması gerektiğini belirtti” diye konuştu.
 
‘ASIL MESELE KÜRT MESELESİDİR’
 
Türkiye’nin Ukrayna savaşı ardından NATO ve Avrupa ile olan ilişkilerinde sağladığı avantajdan faydalanarak, bölgede saldırılarını arttırdığına dikkat çeken Temelli, şöyle konuştu: “Ukrayna’da barış havarisi kesilenler bölgede adeta savaş baronluğunun bir gücü olarak hareket etmekteler. Bölge halklarına ciddi anlamda yıkım, yoksulluk, sefalet getiriyor. Irak’a baktığımızda her yerinde ciddi anlamda yoksulluğu görmemiz mümkündü. Bu bölgenin bu denli istikrarsızlaştırılmış olması, kaotik siyasi iklimin içine sıkışıp, kalmış olması çözüm süreçlerinin de önünü tıkıyor. Asıl mesele Kürt meselesidir. Kürt meselesine de bölge ülkeleri ve emperyalist güçlerinin yaklaşımı sorunun çözümsüzlüğü odaklı olduğu sürece bölgede savaşların bitmesi mümkün değil. Irak’ta henüz kesinleşmemiş iktidara rağmen, İran’a, Suriye’ye ve Türkiye’ye baktığımızda Kürt meselesinin çözümsüzlüğünü ve Kürt düşmanlığı nedeniyle bölgenin huzura, barışa kavuşmasının mümkün olmadığı da bütün çıplaklığıyla ortada."
 
‘FEDERE KÜRDİSTAN’IN STATÜSÜ RİSK ALTINDA’
 
Irak Cumhurbaşkanının da bölgede yürütülen işgal politikalarına karşı olduğunu anlatan Temelli, “Bunun sadece Irak’ın toprak bütünlüğüne yönelik bir saldırı olduğunu değil, onun ötesinde Irak’taki siyasi istikrarsızlığı kalıcı hale getiren bir müdahale olduğunu dile getiriyor. Irak’ın siyasi istikrara kavuşabilmesinin yegane yolunun Türkiye’nin Federe Kürdistan Bölgesi’nden çekilmesinin gerekli olduğunu dile getirdi. Bunun içinde Federe Kürdistan Bölgesi’nde bir istikrarın sağlanmasının da ön koşulu olduğunu söyledi. Bugün Federe Kürdistan’da da bu savaşı olumlayan bir parti var. Bu savaş başlı başına Güney Kürdistan açısından sorunların başlıca kaynağıdır. Berham Salih de dile getirdi; Artık bu savaşla birlikte Federe Kürdistan Bölgesi’nin statüsü riske girmiş durumdadır. Açık bir risk söz konusudur. Bu Türkiye’nin dile getirmiş olduğu talepler konusunda geçiştirilebilecek bir konu değil, bu saldırganlık devam ettiği sürece hem Güney’in statüsünün riske girmesi hem de Irak’taki mevcut çatışma ortamının kalıcı hale gelmesidir” diye konuştu.
 
ŞENGAL’İN DURUMU
 
Şengal’de yaşananlara dair de Salih’in çözümden yana bir süreç başlaması için çaba sarf ettiğini ifade eden Temelli, bu konuda bir yol kat etme umudunun da bölgede ağırlıkta olduğunu belirtti. Temelli, şunları söyledi: “Berhem Salih’te Şengal ile Kerkük ve Musul meselesinin birlikte ele alınması gerektiğinin altını çizdi. Özellikle Türkiye’nin Musul ve Kerkük’e yönelik tarihsel olarak içinde bulunduğu beklentilerin bugün yaşanan Şengal’deki sorunlarında kaynağını oluşturduğunu biliyorlar. Dolayısıyla bugün Türkiye yayılmacı, saldırgan politikalardan vazgeçmezse sorunların çözülemeyeceğini defalarca dile getirdi. Bu konuda diplomatik temaslarda bulunacağını da belirtti. Irak’ta henüz bir iktidar oluşmuş değil. Cumhurbaşkanı seçim süreci de devam ediyor. Hem siyasi istikrarsızlık hem de bölgedeki savaş durumu ciddi anlamda bir sıkıştırma da yaratıyor.”
 
‘ŞENGAL HERKES İÇİN ÖNEMLİ’
 
Irak siyasetinde gündemde olanın Federe Kürdistan’a yönelik saldırılar ve Şengal olduğunu ifade eden Temelli, Şengal’in stratejik önemini herkesin bildiğini söyledi. Şengal’in bölgede bulunan Irak, İran, Suriye ve Türkiye için önemli bir lokasyon olduğunun altını çizen Temelli, şöyle devam etti: “Türkiye için o Kızıl Elmacı zihniyetin, Mısak-ı Milli anlayışının Musul, Kerkük yolu, İran açısından bölgedeki Şia gücü açısından kritik önemde, ABD ve NATO için bölgenin kontrolü için kritik bir kavşak yani bakıldığında birçok açıdan kritik bir bölgeden bahsediyoruz. Bunun farkındalığı ile herkes konuya yaklaşıyor. Buranın ancak ve ancak Özerk bir yönetime kavuşturulmasıyla sorunların aşılabileceğine dair ciddi bir mutabakat var. Berham Salih de Cumhurbaşkanı olarak federatif bir çözümün nasıl ki Federe Kürdistan Bölgesi’nde önemli bir kazanım olmasının farkındalığıyla bunu dile getiriyor. Hükümetin aynı görüşte olduğunu söyleyemem. Bugün geçici olarak iktidar da olan hükümet buranın talepleriyle hareket eden değil, daha çok uluslararası güçlerin baskısı ve angajmanıyla hareket eden bir görüntü veriyor. Dolayısıyla Türkiye’deki iktidar modelinin Irak’a taşınma çabası olduğunu söyleyebilirim. Nasıl ki Türkiye’de otoriter bir rejim var ve bütün bölgeyi NATO’nun genişlemesine uygun dizayn etme de araç haline geliyorsa; bu aracın bir parçası olarak da kendi çıkarını kollayan bir iktidar ise Irak’ta da buna benzer bir modelin yaratılması, hatta bir sonrasında Suriye’yi de buna göre dizayn etme genel amaçlarından bir tanesi olarak ortaya çıkıyor.”
 
‘KRİTİK COĞRAFYA KÜRDİSTAN’
 
Rusya-Ukrayna savaşı ardından bir kez daha önemini kazanan enerji hatlarını da dikkat çeken Temelli, “Önümüzdeki dönemin küresel enerji politikalarında yine kritik coğrafya Kürdistan. Nasıl ki petrolün aktarımı önemli ise şimdi doğalgaz bu öneme sahip. Doğu Akdeniz’e doğalgazın aktarımının sağlanması ve Türkiye ya da Kıbrıs, Yunanistan üzerinden Avrupa’ya ulaştırılma projeleri var. Bu enerji hatlarının kontrolü açısından da bugün bu denli ciddi bir kaotik ortam ve istikrarsız bir siyaset söz konusu. Türkiye’de buraya iştahla bakıyor. Tabii batılı ülkelerde, emperyalist güçlerde buraya iştahla bakıyor. Hele hele Ukrayna savaşından sonra Rusya’ya bağlı enerji bağımlılığının azaltılmasının yegane yolunun buradan geçtiği fikri hakim olmuş. Bölgede ciddi anlamda bir enerji eksenli bir kurgu, senaryo var” dedi.  
 
‘ŞENGAL’DEKİ GÜÇLER YASALDIR
 
Türkiye’nin Şengal bölgesine yönelik “terörize” eden açıklamaları ve Şengal’de “terör güçlerinin bulunduğu” yönünde KDP’nin açıklamalarına dair de Temelli, “Şengal’deki güçler yasal güçler. Anayasa’da da böyle. Ortada yasadışı güçler var gibi anlatılıyor, özellikle Türkiye’de. Ancak böyle bir şey söz konusu değil. Resmi güçler var. Şengal’in adı konmasa da kendine has bir özerkliği var. Irak’taki çeşitli iktidarlar da özellikle barış döneminde bu özerk yapıya saygı göstermişler. DAİŞ katliamı ardından Türkiye’nin yönlendirmeleriyle Êzidî halkının kendi öz savunma güçleri, özerk siyaset anlayışı terörize edilmekte. Türkiye’nin her zaman yaptığı bir şey sadece bölge halkı ve Kürtler için değil. Türkiye’de de iktidara herhangi bir eleştiri yönelttiğiniz de hemen sizi terörist ilan ediyorlar. Dolayısıyla da DAİŞ terörüne destek veren bir iktidar burada kendi savunmasını yapan güçleri terörist ilan ediyor. Bunun bir gerçekliği yok oradaki güçler Irak Anayasasından gücünü alıyor" ifadelerini kullandı.
 
‘BİR UZLAŞI BİZİ BEKLİYOR’
 
Êzidî toplumunun kanaat önderleri bölgelerine yönelik saldırıların yeni bir katliama yol açacağı kaygısını taşıdığını ifade eden Temelli, “Hele hele DAİŞ’in potansiyel bir tehlike olduğunu düşündükleri bir dönemde dünya kamuoyundan desteğe ihtiyaçları olduğunu söylüyorlar. Êzidî halkının yalnız bırakılmaması önemlidir. Bütün bu kirli hesaplar içerisinde bir topluma yönelik soykırımcı, katliamcı tehlikenin herkes farkında olmalıdır. Talepleri bu yöndedir. Bütün dünya kamuoyu ve Türkiye’deki muhalif kesimleri duyarlı olmaya davet ediyorlar. Hedef haline getirilmelerine dair bir direnişleri var. Irak ordusunun bu bölgeye müdahalesi biraz da Türkiye’nin baskısıyla biçimlenmiş durumda. Fakat Irak ordusu ile bölgedeki öz savunma birlikleri arasında bir çatışma söz konusu olmamış. İki yasal yapı arasında bir uzlaşma olacağı yönünde bir süreç bizi bekliyor. Sayın Cumhurbaşkanı Berham Salih’te bu konuda büyük bir çaba içerisindedir” sözleriyle bölgede bir istikrarın olduğunu vurguladı.
 
‘IRAK HUKUKU KORUNSUN İSTENİYOR’ 
 
Bölgede KDP’nin politikalarına yönelik tepki ve eleştirilerin de olduğunu anlatan Temelli, şunları dile getirdi: “Irak’taki topluluklar mevcut hukuku korumak istiyorlar. Büyük bedellerle kazanılmış belli haklar var. Toplumsal yaşamı düzenleyen bir siyaset var. Siyasetin tasfiyesine yönelik bir saldırı ile de karşı karşıya Irak. Irak’taki Kürtler Federe Kürdistan’ın statüsünün önemli bir kazanım olduğunu, KDP’nin bu kazanım için risk oluşturduğu konusunda hem fikirler. Türkiye’nin politikasında ısrarı ve destek görmesi durumunda durmayacağını, bununda Federe Kürdistan için risk oluşturacağının görüştüğümüz her yapı, insan, gazeteci, aydın, siyasi de altını çizdi. YNK ile KDP arasında en büyük çatışma bu" diye konuştu.
 
TÜRKİYE BÖLGEYİ HEDEF HALİNE GETİRMİŞ
 
Temelli, bir yandan ekonomik bir boyutunun olduğu diğer yandan siyaseten ciddi farklı yaklaşımlar söz konusu olduğunu belirterek, "En önemli meselelerden bir tanesi de Türkiye’nin sürekli olarak PKK’ye yönelik ortaya koyduğu senaryo ve bunun üzerinden kendini meşrulaştırma çabalarına karşı Irak’ta görüştüğümüz kişiler PKK’nin olmadığı yere de Türkiye’nin saldırdığını söyledi. ‘Sizin bahaneniz PKK ise olmadığı yerde ne işiniz var?’ ya da ‘Irak siyasetine yönelik tutumunuzun nedeni ne?’ Tabi yayılmacı politikalardan, enerji sektörüne, inşaat sektöründen finans politikalarına kadar Türkiye’nin önüne koyduğu cumhuriyetin ikinci yüzyıl politikaları da bölgeyi hedef haline getiriyor. Askeri açıdan da siyasi açıdan da. Bu kadar açık senaryoya karşı KDP’nin nasıl Türkiye’nin yanında yer aldığına dair eleştirileri var. En büyük tepki buradan geliyor. Ciddi bir yoksulluk var, maaşlar ödenmiyor. Herkes bu durumdan ciddi rahatsız. Türkiye Federe Kürdistan’da ciddi bir istikrarsızlık, ciddi bir ayrışma yaratmış durumda" ifadelerini kullandı.
 
‘KÜRTLER ÖNEMLİ BİR GÜÇ HALİNE GELİYOR’
 
Kürt ulusal birliğine yönelik önemli emareler de gördüklerini belirten Temelli, sözlerini şöyle noktaladı: “Gerçekten bir araya gelecek kesimlerin oluşturabileceği bir ulusal birlik dönemine geçiliyor. Bunun etkilerini çok yakında göreceğiz. Artık Ortadoğu’da siyasetin merkezi Bağdat’a kayıyor. Bağdat daha da yükselecektir. Kürtler önümüzdeki dönemde küresel bir siyaset için önemli bir güç haline geliyor. Emperyalist güçlere karşı özgürlükçü, eşitlikçi, demokratik siyasetler odağında güçlü bir enerjinin biriktiğini de söyleyebilirim. Özellikle önümüzdeki 10 yıllık süreç kritik ve belirleyici olacaktır. Bütün dünyada kopan bu kıyametin en önemli yıkım yarattığı yer Ortadoğu ve Kürt halkına yönelik ise buna karşı direniş, mücadelenin ve yeni bir dünya oluşumunun da adresi Ortadoğu olacak ve Ortadoğu’da halklara öncülük yapan Kürt halkının olacaktır. Bu diyalektiğin bir yasası. Diyalektik böyle işler, böyle gelişir. Burada bu denli bir enerji birikmiş ise dolayısıyla önümüzdeki sürecin siyasetinin belirleyici gücü de buradan çıkacaktır. Her şeyden önce Kürt halkının siyasi tercihleri, direniş ve mücadele politikalarına bağlı olarak gerçekleşecektir.”
 
 
MA / Berivan Altan - Müjdat Can
 
 

Diğer başlıklar

18:31 Cizîr'de Barış ve Demokratik Toplum buluşması
18:23 Bütçe görüşmeleri: Dillerin yaşatılması için tek bir kuruş dahi ayrılmadı
17:49 İHD: İç Anadolu bölgesi cezaevlerinde 335 ağır hasta tutsak bulunuyor
17:44 Kocaeli’de 7 işçinin yaşamını yitirdiği bina yıkıldı
17:38 UNICEF: Gazze’de 2 çocuk soğuktan hayatını kaybetti
17:35 Ahmet Özer: Sürecin toplumsallaşması için adımlar atılmalı
17:30 Meclis'teki istismar soruşturmasında 4 kişi hakkında gözaltı kararı
17:27 Temelli: Hangi füze karnımızı doyuracak?
17:20 İHD'den tutsaklara yeni yıl dayanışma kartı
17:16 Gazeteci Aykol'a PEG işlemi uygulandı
17:13 Beritan Güneş Altın: Bütçede uyuşturucu ile mücadeleye ayrılan pay 0,02
17:04 Ailesinden 4 kişiyi kaybeden tutsağın taziyeye gelmesi için 200 bin TL istendi
17:02 DEM Parti’nin ‘çözüm’ raporunda neler var?
16:31 Çetin Arkaş: Kalıcı barış için bir zihniyet dönüşümüne ihtiyaç var
16:22 Yüksel Genç: Halk süreç konusunda ciddi anlamda temkinli
16:17 Bakanlık önünde 'asgari ücret' protestosu
16:11 Putin ve Erdoğan görüşmesinde Ukrayna konusu ele alındı
15:46 Şirnex'ta koruculardan pezkovî katliamı
15:45 Karadeniz madenleri Yıldız Holdinge veriliyor
15:40 Agirî Belediyesi, itfaiye binasının açılışını yaptı
15:32 Amed'de petrol için verilen 'ÇED gerekli değil' kararı iptal edildi
15:29 Asgari Ücret Tespit Komisyonu ilk toplantısını gerçekleştirdi
15:10 Colemêrg'te yüksek faturalar protesto edildi
14:58 Rapor: Bin kadından yalnızca 1’i adli yardıma erişiyor
14:45 Pervin Buldan: Barış Yasası olmalı
Devlet Bahçeli: Pervin hanımın her cümlesine imzamı atarım
14:37 Çukurova'da 'Ekmek ve Barış için Bütçe' yürüyüşü: Bütçe barışa aktarılsın
14:26 Cizîrê Kantonu Belediye Birliği Başkanı: Rojava'da kararlar komünlerde alınıyor
14:19 Cezaevi raporu: İnfaz erteleme ve işkence uygulamaları artarak sürüyor
14:08 DEM Parti İmralı Heyeti ile Bahçeli görüşmesi başladı
13:17 Duran Kalkan: Bu sürece katılmayan kaybeder
13:16 Ankara’da toplu taşımaya yüzde 35 zam
13:13 'Barış için yerel yönetimlerin özerkliği desteklenmelidir'
13:03 Emek ve Barış için Bütçe: Ekmek ve barış hakkına ulaşmak zorundayız
12:43 Babacan: Sürecin en büyük eksikliği Erdoğan'ın kamuoyunu bilgilendirmemesi
DEM Parti Heyeti: Yasal düzenlemeler barışı katkı sunmalı
12:30 Mêrdîn’deki kazada ölen Fidan ailesinin 4 ferdi defnedildi
12:10 Mêrdîn’de genç kadına tecavüz eden 2 kişi tutuklandı
12:09 ‘Güvenlik’ gerekçesiyle kapatılan yol kontrol noktası kurularak açıldı
11:52 İmralı Heyeti Ali Babacan’la bir araya geldi
11:47 Tuncer Bakırhan: Hepinizi mücadeleye çağırıyoruz
11:27 Diyarbakır Valiliğinden konsolosluklarla görüşmeyi kısıtlayan karar
11:03 Gülistan Sönük: Demokratik toplumu kurmak hepimizin görevi
10:57 Tülay Hatimoğulları: Savaşa ayrılan bütçeye ‘hayır’ diyeceğiz
10:39 ‘Kalıcı barış için temel hak ve özgürlükler inşa edilmeli’
10:08 İzBB işçileri: Taleplerimiz karşılanana kadar mücadelemiz sürecek
09:53 Polisten ajanlaştırma mesajı: Bu hikayede yanan sen olma
09:42 Daniela Patti: Abdullah Öcalan’ın serbest bırakılmasını sağlamalıyız
09:38 İHD’li Jiyan Tosun: Türkiye hak ihlallerinde ısrar ediyor
09:24 Bolu’da 13 tutsağın tahliyesi engellendi: Sürecin ruhuna aykırı
09:23 Cizîr'deki sokağa çıkma yasağının 10'uncu yılı: 52 dosya AİHM’de
09:21 Yönetmen Kilo: Efrîn'i barış kenti yapalım
09:17 Ra belgeseliyle Alevilik inancındaki asimilasyona dikkat çekiyor
09:16 Licê'deki yürüyüşe çağrı: Özel savaş politikalarına cevap olalım
09:09 Eski Diyanet İşleri Başkanı Görmez rektör olarak atandı
09:06 Aliye Timur'u anlattılar: Dava insanıydı
09:05 Efrîn’deki cezaevleri ve ajanlaştırma ağları
09:01 Cezaevinden mektuba sansür: Tek satır bırakıldı
09:00 12 ARALIK 2025 GÜNDEMİ
08:31 Kürt seçmen, İmralı kararı nedeniyle CHP'yi terk etti
08:29 Birçok kentte karla karışık yağmur uyarısı
11/12/2025
23:54 Portekiz’de 24 saatlik genel grev
23:13 Dilan Ayan: Silivri'deki 3 bin kişilik duruşma salonunun amacı nedir?
22:09 Eskişehir'de barış konuşuldu: Toplumsallaştırmalıyız
21:22 Özel ile görüşen Ahmet Özer'den 'barış süreci' mesajı
20:30 DEM Parti'nin 'ekmek ve barış için bütçe' yürüyüşü yarın başlıyor
20:20 Mêrdîn’de zincirleme kaza: 4 kişi hayatını kaybetti
20:09 DEM Parti ve HDK'den 'asgari ücret 46 bin TL olsun' çağrısı
19:45 31 yıl sonra tahliye olan Öncü: Hep birlikte özgürlüğü kutlayacağız
19:41 Ayşe İnceyol davası yine ertelendi
19:24 Bulgaristan Başbakanı Jelyazkov istifa etti
19:07 Meclis'te çocukları taciz eden personel tutuklandı
19:02 Avukat Naim Eminoğlu tutuklandı
17:42 3. Amed Uluslararası Film Festivali sürüyor
17:24 Onur Yaser Can davasında Yargıtay'a uyma kararı
17:03 Erdoğan: Komisyonun ortak bir perspektif çizmesini temenni ediyorum
16:58 Meclis'te çocuk istismarı: Meclis dahi çocuklar için güvenli alan olmaktan çıktı
16:29 Colemêrg’te serbest kürsü kuruldu
16:26 Özel Okmeydanı Hastanesi çalışanlarından açıklama
16:17 Çetin Arkaş: Demokratik ulus çatısı altında bir arada yaşayabiliriz
16:15 MESEM'in çocuk işçi cinayetinde sanıklara indirim
16:11 DEM Parti İmralı Heyeti Babacan ve Bahçeli'yi ziyaret edecek
15:26 Aykol'un tedavisine yeni antibiyotiklerle devam edilecek
15:25 Roman dernekleri temsilcileri DEM Parti İzmir İl Örgütünü ziyaret etti
15:24 İşçilerden belediyelerden SGK borcu kesintisi yapılmasına tepki
15:00 Kadınlardan Meclis'teki istismara tepki
14:56 DEM Partili Parlak: Fidan ülkeleri silahlandırmaya teşvik ediyor
14:53 Nisêbîn’de ‘Barış ve Demokratik Toplum’ buluşması: Barış en acil ihtiyaç
14:52 MB politika faizini düşürdü
13:30 İzBB işçileri belediyeyi diyaloga çağırdı
13:23 Cezaevleri raporu: Sürece rağmen tutuklular her alanda hukuksuzluklara maruz kalıyor
12:54 Savcılık '19 Aralık Katliamı'nın zaman aşımı kararına itiraz etti
12:46 Cengiz Çiçek: Barış ve Demokratik Toplum Çağrısı 100 yıllık ezberin bozulmasını gerektirir
12:44 MHP de süreç raporunu Meclis’e iletti: İnfaz düzenlemesi mutlaka yapılacak
12:18 'Uluslararası Konferans' sonuç bildirgesi: Abdullah Öcalan'ın özgürlüğü barışın gereğidir
11:45 Myanmar'da cunta yönetimi hastane bombaladı: En az 31 ölü
11:39 Gazeteci Akyüz'e verilen hapis cezasına itiraz reddedildi
10:26 'Türk'ün gücünü göreceksin' işkencesine suç duyurusu
10:07 Kayyımın Newala Qasaba'yı imara açma kararı durduruldu
09:58 FED politika faizini 25 baz puan indirdi
09:39 Adliyede intihar eden polis öldü
09:27 Hasta tutsak hastanede bir hafta elleri ve ayakları kelepçeli tutuldu
09:12 Suriyeli Aleviler için 'acil adım' çağrısı
09:09 Avukat Kaya: ‘Umut hakkı’ tercih ya da lütuf değil, zorunluluktur
09:07 Sembolîzmin Kürt edebiyatına etkisi
09:05 BES: Antalya Defterdarlığı Memur-Sen aklıyla yönetiliyor
09:03 Tarihi Ermeni bahçeleri kurutulup yapılaşmaya açıldı
09:00 Av. Özoral: Abdullah Öcalan artık serbest kalmalı
09:00 11 ARALIK 2025 GÜNDEMİ
08:42 Pendik’de yangın: 2 çocuk hayatını kaybetti
10/12/2025
23:59 Ulaştırma ve Ticaret Bakanlığı bütçeleri kabul edildi
22:22 Fed, yılın son faiz kararını açıkladı
20:53 Licê’de fuhuşa karşı yürüyüş düzenlenecek
20:48 Barış temalı müzik festivali ilk gününde
20:44 Dîlok’ta ambalaj fabrikasında yangın
20:40 DEM Parti'li Eren: Özerk Yönetim'e kapıları açın
20:23 Sendikalardan MESEM protestosu
20:16 DEM Parti: Meclis çatısı altında işlenen istismar örtülmemeli
20:11 Dindar: Milyonların konuştuğu Kürtçe, yok saymanızla yok olmaz
20:06 İzmir’de su kesintileri her gün uygulanacak
20:03 Wan’da Bîra Sûr’ê gösterimi: İhlal 10 yıldır sürüyor
19:48 Cenevre’den çağrı: Abdullah Öcalan derhal özgür olmalı
19:28 KHK eylemi 350'nci haftasında
19:18 DEM Parti milletvekilleri: İktidarın yaptığı, yapmadığı yollar halkın canına mal oluyor
19:11 Beritan Güneş Altın: Meclis çocuklar için suç mahali
19:02 Kanireş depreme hazır değil
18:58 Werîşe Mûradî’ye verilen idam cezası iptal edildi
18:50 Amed Film Festivali'ne yoğun ilgi
18:35 İsrail mülteci kampına saldırdı
17:47 ABD’nin yeni bütçe tasarısı: QSD Suriye'nin siyasi çerçevesinin parçası olmalıdır
17:24 Yasin B. kendisinden boşanmak isteyen kadına saldırdı
17:20 Avustralya'da çocuklara sanal medya yasağı başladı
17:13 Meclis'ten kız çocuklarının taciz edilmesine dair açıklama
16:57 TKDF Kasım ayı şiddet çağrısı raporunu açıkladı
16:13 Tetwan’da halk buluşması: Sayın Öcalan ilk defa bir sürece bu kadar umutla bakıyor
16:08 Gazeteci Aykol'a bir kez daha kan takviyesi yapıldı
16:06 Veysi Aktaş: Kim örgütlenirse o kazanacak
15:47 DEM Parti, CHP ve EMEP ‘çözüm’ raporlarını Meclis’e verdi
15:28 TÜMBEL-SEN 'Emek ve Demokrasi Sempozyumu' düzenleyecek
15:10 Yaşamını yitiren PKK'liler için taziye kuruldu, mevlit verildi
14:50 BM’ye mektup: ‘Umut hakkı’ kararı konusunda teşvik edici olun
14:48 Kürtçe kurs engeli protestosu: Dilimiz, onurumuzdur
14:28 Hak ve hukuk örgütlerinden İnsan Hakları Haftası açıklaması: İhlaller artarak devam ediyor
14:23 Suriye Abdullah Öcalan’a Özgürlük İnisiyatifi’nden ‘umut hakkı’ açıklaması
14:03 ‘Taliban İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’ni çiğniyor’
13:46 İzBB'den iş bırakan işçilere soruşturma
13:22 İşten çıkarılan maden işçileri: Maden bizim emek bizim
12:54 TJA, DBP ve DEM Parti’den İnsan Hakları Haftası açıklaması
12:37 Antalya’da 'Geçinemiyoruz' mitingine katılım çağrısı
12:35 HTŞ’nin bir yıllık iktidarında kadınlar: Kaçırılma, katliam, cinsel şiddet
12:28 Barış Anneleri: Abdullah Öcalan’ın özgürlüğünü talep ediyoruz
12:18 Amed’de insan hakları yürüyüşü: Kürt sorunu çözülmeli